Parteid püüavad kampaania arvelt kokku hoida

Järgmisel kolmel nädalal lisavad linnapildis lumele värvi erakondade välikampaaniad. Parteid loodavad hakkama saada miljoni euroga, rahalise usalduse kaotanud Keskerakonnalt ootavad meediaväljaanded ettemaksu.

 

Arvamused

Agu Uudelepp

propaganda­ekspert:

Reklaamide ilmumine tänavatele oli ootuspärane. Alates sellest, kui poliitiline välireklaam aktiivse valimiskampaania perioodiks ära keelati, on mõni nädal enne selle algust reklaamid välja pandud. Kõige varem alustas seekord Keskerakond, kes juba eelmise aasta lõpus busside tagaküljed Reformierakonna värvidesse maalis. Nende enda rohelist veel aga linnapildis ei paista, varem on nad oma kandidaate varakult tutvustama hakanud.


Samas ei usu ma eriti selliste nn enneaegsete reklaamide kasulikkusesse. Elu on näidanud, et keegi ei mäleta poolteist kuud tagasi väljas olnud plakateid, seal kujutatud inimesi ja nende sõnumeid. Lugejad proovigu järele ja tuletagu meelde, mida neile kuus nädalat tagasi suurtel reklaampindadel kirjutati. Ega ikka ei mäleta küll.


Selles võtmes on Reformierakonna taktika õigem. Luuakse lihtsalt positiivset emotsiooni ning konkreetsemate väidetega jätkatakse alles siis, kui kampaania korralikult alanud. Emotsioonid jäävad märksa paremini meelde kui mingid väited. Lugejad võivad jälle ise järele proovida. Kõigepealt meenutagu, mis oli äädikhappe valem, ja järgmiseks tuletagu meelde, kas neile keemia meeldis või mitte. Valemit mäletavad vähesed, oma emotsioone seoses selle ainega aga paljud.

Mari-Liis Jakobson

Tallinna ­Ülikooli üldpolitoloogia lektor:


Reformierakond on tulnud välja suhteliselt jõulise ja iseseisva kampaaniaga. Midagi väga uut pole katsetatud, pigem korratakse möödunud valimiste valemit, kus visuaalis serveeritakse erakonda just peaministri kaudu. Sellise taktikaga on kõik seni hästi, kuni juhtkuju maine plekitu püsib.


IRLi lubadustekeskne ja väga kirju taktika on kahtlemata nõrgem. Nagu näha, jätkatakse mõnevõrra ka kohalikel valimistel kasutatud vastanduvat taktikat. Näiteks kutsub Madis Kübar inimesi üles valimiste eel Tallinna linnavalitsuse korruptsioonist teatama ja jätkab seega teada-tuntud roheliste plekkide mahapesemise taktikat. Tõsi, IRLil viimastel kohalikel valimistel varasemast halvemini ei läinudki; ehkki protestikampaania on pigem nišipartei strateegia.


Välireklaami eesmärk polegi olla sisukas. Eesmärk on olla meeldejääv, eristuda teistest, mitte minna konflikti seda vaatavate inimeste hoiakutega. Välireklaam on ju nagu maja ehitamine väikelastele mõeldud klotsidest. Midagi majasarnast saab kokku, aga midagi sisukat selle ehitisega enam ette võtta ei anna.

 

 

Allikas: postimees.ee